Jaké příležitosti tě jako studenta nebo absolventa čekají v Komerční bance? Co tě čeká na přijímacím pohovoru?
Odpovědi najdeš v tomto minirozhovoru.
Za Komerční banku odpovídá Eva Slámová a Petr Zajíček z týmu Human Resources.
Jaké příležitosti nabízíte studentům a absolventům?
Eva: Pro studenty máme hned několik možností spolupráce, a to jak na pražské centrále, tak v regionech. V KB je možné spolupracovat formou brigád, zkrácených úvazků anebo v rámci placeného trainee programu. Do trainee programu přijímáme studenty obvykle z posledních ročníků vysokých škol napříč obory a specializacemi. V letošním roce budeme určitě nejvíce nových kolegů hledat právě do oblasti Technology, kde budou mít možnost zapojit se nejen do „běžného“ chodu vybraného týmu a učit se od svých zkušenějších kolegů, ale i participovat na zajímavých aktivitách a absolvovat řadu rozvojových aktivit. Naším cílem je, aby studenti, kteří u nás začínají jako trainee, s námi zůstali i po ukončení studia. Spolupráci se studenty vnímáme jako svěží vítr do plachet.
Petr: Samozřejmě také vždy záleží, zda student už nějakou praxi má anebo je zcela bez zkušeností. Pro ty s praxí už umíme nabídnout i tzv. mediorní pozice a nabídka je skutečně široká. Možná se to nezdá, ale Komerčka je vyloženě technologická firma, a tak u nás najdete pozice od vývoje, přes testing, provoz, práce s daty a AI, až po pozice z oblasti bezpečnosti. Pro studenty a absolventy bez praxe máme startovací pozice např. v analýze, testingu nebo práce s daty.
Jak u vás vypadá přijímací řízení na studentské a absolventské pozice?
Eva: Přijímací řízení u nás probíhají vždy podle aktuální situace a také podle typu pozice. Obvykle je to formou „rozhovorů“. Kandidáty totiž bereme jako partnery, s kterými vedeme dialog, abychom oboustranně získali potřebné informace. Na schůzkách jsou přítomní jak kolegové z HR, tak potenciální budoucí nadřízení či kolegové. Pokud obsazujeme pozici, která vyžaduje určitou znalost nebo dovednost, pak je součástí výběrového řízení také praktické ověření těchto znalostí. Protože senioritu kandidáta hodnotíme právě na základě dosud získaných zkušeností a dovedností.
Petr: Jak říká Eva, se zájemci o práci se pobavíme, co umí po technické stránce, ať už díky studentským projektům, anebo předchozí pracovní zkušenosti. Představíme jim nejen pozici, ale i práci příslušného týmu a také je provedeme firemní kulturou KB, aby věděli, na co se připravit a jak to u nás chodí. 🙂
Co oceňujete v životopisech a motivačních dopisech studentů a absolventů?
Eva: Začala bych motivačními dopisy, často se setkávám s tím, že kandidáti berou motivační dopis jako formalitu o několika strohých větách, ale právě motivační dopis je skvělé místo, kde o sobě zaměstnavateli můžete říct všechno důležité, na co v životopise „není kolonka“! Je to místo, kde se můžete „prodat“ své ambice a sny. Velmi rádi podpoříme všechny, kdo chtějí posilovat své znalosti a získávat nové. V životopise je důležitá strukturovanost a konkrétnost, aby se v tom cizí člověk rychle zorientoval a udělal si jasnou představu, s kým se na pohovoru setká. Často se také studenti a absolventi ptají, jestli mají uvádět i studentské brigády. Za mě jednoznačně ano. Pokud student pracuje už v průběhu studia, a je jedno jestli prodával zmrzlinu nebo to byla odbornější práce, měl by se pochlubit, že se už nějakým způsobem do pracovního procesu zapojil.
Petr: Doplnil bych, že konkrétní informace, co student či absolvent umí a na čem může tuto znalost demonstrovat, je opravdu zásadní. Nejlépe když uvede, jaký konkrétní problém v dané oblasti on sám řešil a jak ho to posunulo. Také mě zaujme, proč si vybral KB a jaká jsou jeho očekávání. Na pohovoru se k tomu určitě taky dostaneme, ale v životopise a motivačním dopise je to právě to, co může zaujmout ve prospěch kandidáta. A jen připomínám, že vše lze demonstrovat na studentských projektech, nemusí to být vyloženě pracovní zkušenost.
Co vnímáte, že studentům či absolventům nejčastěji chybí?
Eva: Dnešní studenti a absolventi jsou, myslím, velmi dobře vybaveni pro vstup do pracovního procesu. Často mají za sebou mezinárodní studijní zkušenost, mluví plynule několika jazyky, takže mají skvěle „našlápnuto“. Co bych ale všem doporučila, aby na pohovor šli vždy s vědomím, co od daného zaměstnavatele a práce očekávají a aby dokázali svá očekávání se svým budoucím zaměstnavatelem probrat. Zároveň je skvělé ukázat, jak na sobě třeba během studia pracovali, co se naučili, jaké kurzy absolvovali.
Petr: Většinou jim nechybí nic zásadního, snad jen někdy umět popsat práci na studentských projektech, co v nich dělali, jak řešili problémy, překonávali překážky a samozřejmě co bylo výsledkem. Pak je pro nás mnohem jednodušší kandidáta správně zařadit a nabídnout mu vhodnou pozici. A to platí jak u pohovoru, tak v životopise. Protože zrovna ten ještě nemá tolik položek a o to důležitější je uvést tyto zásadní věci.
Jak u vás probíhá zaškolování nováčků?
Eva: Zaškolování nováčků u nás probíhá v rámci tzv. adaptace. Každý z nováčků má přiděleného svého buddyho, který ho provede celou zkušební dobou a pomůže mu s orientací nejen v rámci jeho nové práce, ale také v rámci celé společnosti. Naším cílem je, aby se u nás nováček co nejrychleji „zabydlel“ a mohl se co nejdříve plnohodnotně zapojit do práce a aktivit, které má na starost.
Petr: Je to stejné jako u zkušených zaměstnanců. Proces adaptace je pro nás důležitý a klademe na něj velký důraz. Kolegové v týmech i manažeři se nováčkovi věnují vždy podle potřeby. Dost často se sami kandidáti ptají, kdo bude jejich buddy a jak bude probíhat adaptace. A to je samzřejmě úplně v pořádku.
Eva Slámová, HR Business Partner pro Technology Organization
Petr Zajíček, Head of Recruitment