Životopis, Curriculum vitae, zkráceně CV. Jedná se o nástroj, který by nám měl dopomoci nejenom k vysněnému pracovnímu místu, ale také stáži nebo školním zahraničním výjezdům. Jeho cílem je shrnout naše dosavadní zkušenosti a dovednosti, úspěchy a silné stránky.

Na základně životopisu se personalisté obvykle rozhodují, zda Vás pozvou na pohovor. Přesto na jeho důležitost mnoho lidí zapomíná – a podle toho to potom vypadá! Připravili jsme pro Vás 5 nejčastějších chyb, kterých se při psaní CV lidé dopouští, abyste se jim mohli vyhnout a nepřipravili se tak o šanci zazářit.

 

Nevhodná nebo chybějící fotografie     

U nás v českém pracovním prostředí je fotografie zcela zásadní součástí životopisu. Pokud ji v dokumentu nemáte, jako byste životopis ani neposlali. Důležitá ovšem není pouze její přítomnost, nýbrž také forma! Záleží, kam a komu své CV posíláte, obecně však platí, že portrétem s neutrálním pozadím a ve formálním oblečení nic nezkazíte. Pokud si nejste jistí, jakou fotografii zvolit, můžete se inspirovat přímo na stránkách zaměstnavatele, nebo investovat do profesionálního focení, které Vám zaručí kvalitní výsledek podle Vašich představ.

Univerzální či neaktuální životopis

Lidé si často mylně představují, že si na začátku své pracovní cesty vytvoří životopis, který bude perfektní a všeříkající, se kterým již nebudou muset nic dělat, maximálně ho vždy po pár letech rozšíří o nové pracovní uplatnění. Omyl! Svoji „pracovní vizitku“ je třeba upravit a aktualizovat pokaždé, kdy se o nějaké místo ucházíme.

Podobu životopisu a jeho obsah by měl diktovat pracovní inzerát a brand firmy. Volte pouze takové informace, které jsou relevantní pro obor a pozici, na níž se hlásíte. Přizpůsobte styl psaní a již zmíněnou fotografii firemní kultuře – prezentuje se společnost formálním, profesionálním způsobem? Nebo se jedná o mladou, startupovou firmu, která se vyznačuje naopak neformálním, přátelským prostředím? Váš životopis by měl tyto skutečnosti odrážet.

Špatná úprava

V procesu hledání a nabírání zaměstnanců mají personalisté na první předvýběr zpravidla velmi málo času. Pokud chcete být úspěšní, musíte si dobře promyslet, jaké informace do CV dáte, a hlavně v jakém pořadí, abyste náboráře zaujali. Jedna až dvě normostrany bohatě stačí, příliš dlouhý životopis čtenáře spíše odradí. Za všech okolností se vyhněte ucelenému textu, ve kterém se na první pohled nikdo nevyzná. Strukturu vždy volte podle toho, co by mohlo zaměstnavatele nejvíce zajímat.

Dávejte si pozor na pravopis – a to i v případě, že se hlásíte do technických oborů. Hrubka v první větě životopisu opravdu není dobrá vizitka a mohla by Vás stát víc, než si možná myslíte. Pokud si nejste jistí, nechte si text zkontrolovat třeba kamarádem.

Vyhněte se velkolepým grafickým doplňkům a úpravám. Černý text na bílém pozadí je možná nudnou, ale zato osvědčenou variantou. Trocha barvy na oživení sice může hrát ve Váš prospěch, úprava by ovšem nikdy neměla odpoutávat pozornost od faktických informací v textu. Dávejte si na to pozor především v případě, že je prostředí firmy, do které se hlásíte, spíše konzervativní!

Nic neříkající informace

Obecně panuje představa, že do životopisu patří kromě vzdělání pouze předchozí pracovní zkušenosti a jazykové certifikáty. Naopak! Vyzdvihněte veškeré pracovní i nepracovní příležitosti, které dokládají Vaše dovednosti v oboru, připojte konkrétní školní projekty, zahraniční výjezdy a podobně.

Správné CV by zkrátka nemělo vypadat jen jako seznam názvů pozic, které jste měli tu čest v minulosti vykonávat. Buďte konkrétní, své zkušenosti popisujte – co Vám daly, jaké dovednosti jste získali, jaké informace jste se dověděli… Když na to přijde, ani zážitky z dovolené nejsou zcela zapovězeny, pokud jsou pro danou pozici dostatečně relevantní.

Chybějící nebo nefunkční kontaktní údaje

Kontaktní údaje by v životopise nikdy neměly chybět. Šetříme tím náborářům čas a zvyšujeme si tak vlastní šance na postup ve výběrovém řízení. Obvykle se dávají do hlavičky společně s fotografií, takže je zaměstnavatel uvidí jako jedny z prvních. Proto i jejich podoba přispívá k celkovému dojmu, kterým na venek působíme.

Buďte profesionální. Jak na Vás působí emailová adresa „Kajadrtic666@gmaiI.com“? Když jste si ve 13 zakládali své první online účty, pravděpodobně nejdůležitější pro Vás byl originální nick. Situace se ovšem změnila a je potřeba tomu přizpůsobit i své kontaktní údaje! V ideálním případě by adresa měla obsahovat jméno a příjmení, aby bylo snadné kontakt rychle přiřadit k Vaší osobě.

V neposlední řadě si dávejte pozor na správnost a aktuálnost údajů. Mohlo by se totiž stát, že svým životopisem sice zazáříte, ale protože se Vám nikdo nedovolá ani nedopíše, na pohovor se nedostanete. Vše si tak vždy několikrát zkontrolujte.

 

Máte z toho hlavu jako pátrací balon? Nevadí, my se o Vás postaráme! Přijďte se poradit do naší personální poradny nebo na některý z pracovních veletrhů ČVUT.